Header-illu-ik-zoek-hulp

Ik zoek hulp

Iedereen heeft wel eens een helpende hand nodig. Voor Elkaar in West biedt praktische ondersteuning aan bewoners in Amsterdam West. Zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en om eenzaamheid te verminderen. Denk aan eenvoudige klussen in en om het huis, hulp bij de boodschappen, een sociaal maatje, begeleiding naar de dokter, hulp bij de computer of eenvoudige thuisadministratie.

Voor Elkaar in West beschikt over een groep vrijwilligers, die ingezet worden bij bewoners in een kwetsbare situatie, die vanwege hun gezondheid minder zelf kunnen, weinig te besteden hebben of een klein netwerk hebben, vaak ouderen. Het zou ook kunnen dat de hulpvraag beter past bij een andere organisatie of initiatief. Wij maken u graag wegwijs in de buurt. Lees hieronder meer over onze dienstverlening of bel ons op 020 68 42 552.

Onze vrijwilligers

Onze vrijwilligers bieden eenvoudige burenhulp. Zij zijn geen vakmensen, doen geen huishoudelijk werk of persoonlijke verzorging. Ze doen kleine klusjes in huis & tuin, helpen bij de boodschappen of thuisadministratie, begeleiden bewoners naar ziekenhuis of arts of komen langs voor een vriendschappelijk huisbezoek. We hebben ook een paar goede vrijwilligers op gebied van valpreventie, zoals het aanbrengen van steunbeugels.

Een vrijwilliger kan eenmalig of op regelmatige basis langskomen (maximaal één keer per week) en is per keer ongeveer één à twee uur beschikbaar. In een telefonisch gesprek kijken wij graag samen met u naar uw vraag én de beschikbaarheid van onze vrijwilligers.

Ons telefoonnummer is 020 68 42 552.

Hoe werkt het?

U meldt een hulpvraag aan per e-mail of telefonisch bij de Centrale van Voor Elkaar in West. In overleg met u kijken wij hoe u het beste geholpen kunt worden. Met hulp van één van onze vrijwilligers of  actieve buurtbewoners in ons netwerk of met informatie en advies. Wanneer wij  de hulpvraag niet zelf in kunnen vullen, proberen wij een passende oplossing voor u te vinden.

Twijfelt u of u bij ons aan het juiste adres bent? Bel ons vooral om te overleggen. U kunt ook voor iemand anders een hulpvraag indienen.

Of stuur een e-mail naar: info@voorelkaarinwest.nl

Wegwijs in de buurt

Het kan zijn dat uw vraag beter past bij een andere organisatie in Amsterdam West. Voor Elkaar in West werkt nauw samen met Burennetwerk, Burenhulp Westerpark en een steeds groter netwerk van maatschappelijke organisaties. Wij maken u graag wegwijs in de buurt. We zijn goed op de hoogte van het aanbod aan organisaties en initiatieven die vrijwilligers inzetten of sociale contacten bevorderen. Bekijk bijvoorbeeld het overzicht van alle buurtcentra in Amsterdam West.

Hieronder enkele hulpvragen die wij graag doorverwijzen naar gespecialiseerde vrijwilligersorganisaties.

Klik op de hulpvraag voor meer informatie.

Moeilijk ter been en boodschappen nodig in Bos en Lommer of De Baarsjes?

In verband met COVID-19 virus kan de boodschappenbus voorlopig niet rijden!

De Boodschappenbus rijdt wekelijks in Bos en Lommer en De Baarsjes.
Hij is er voor ouderen die geen zware tassen meer kunnen dragen, maar wel graag zelf hun eigen boodschappen willen doen. De Boodschappenbus haalt bewoners op, brengt ze naar de supermarkt in de buurt en zet ze thuis weer af. Een rollator kan ook mee. De boodschappenbus is voor bewoners in Bos en Lommer en De Baarsjes. De boodschappenbus kost € 2,- per keer. Voor meer informatie belt u met Voor Elkaar in West 020 68 42 552.

Steuntje in de rug bij de opvoeding van kinderen?

U kunt terecht bij Home-Start. Home-Start is voor gezinnen met kleine kinderen die even een steuntje in de rug nodig hebben. Dat kan als u het gevoel heeft dat het u allemaal te veel is. U bent moe. U vindt uw kind druk. U woont net in de buurt, kent niemand. U heeft behoefte om met iemand vertrouwelijk te kunnen praten. Home-Start heeft opgeleide vrijwilligers die graag tijd, aandacht en steun bieden aan u en uw gezin. Zij zijn zelf ook moeder, of vader. Of hebben ervaring met kinderen.

Kijk voor meer informatie op: Amsterdam West - Home-Start (nl)

Kleding, elektrische apparatuur, fiets of een meubelstuk kapot?

In Amsterdam West zijn meerdere Repair Cafés. Een Repair Café is een gratis bijeenkomst waar deskundige vrijwilligers aanwezig zijn, met reparatiekennis en – vaardigheden op allerlei terreinen. Neem uw kapotte spullen mee, en ga samen met de deskundigen aan de slag. Op de locatie waar het Repair Café wordt gehouden, is gereedschap en materiaal aanwezig om alle mogelijke reparaties uit te voeren. Op kleding, meubels, elektrische apparaten, fietsen, speelgoed etc.

Kijk voor meer informatie op repaircafe.org/bezoeken

Behoefte aan een luisterend oor, 24 uur per dag?

Bij de vrijwilligers van De luisterlijn Amsterdam kunt u 24 uur per dag, zeven dagen per week, een vertrouwelijk en anoniem telefoongesprek voeren. Ook kunt u chatten of emailen. Al meer dan 50 jaar staan vrijwilligers dag en nacht klaar voor iedereen die telefonisch contact zoekt op 020 67 57 575. 

Kijk voor meer informatie op deluisterlijn.nl

Een levensbedreigende ziekte en behoefte aan een maatje, een luisterend oor?

Door ziekte kunnen vragen en zorgen de overhand krijgen. Persoonlijke relaties en contacten kunnen veranderen en het kan eenzaamheid en onbegrip met zich mee brengen. Als u een levensbedreigende ziekte heeft, kan Stichting Kuria u een maatje bieden die u leert om te gaan  met de veranderde situatie, weer op te krabbelen maar ook iemand waar u uw verhaal aan kwijt kunt of een uitstapje mee kunt maken: dat is Buddyzorg!

Kijk voor meer informatie op kuria.nl/buddyzorg/

Geldzaken, administratie niet op orde?

Voorkom geldproblemen en vraag op tijd hulp en advies aan een schuldhulpverlener van Combiwel De geldcoach. Heb je al schulden of geldproblemen en kun je je rekeningen niet meer betalen? Maak dan direct een afspraak! De geldcoach is er voor de bewoners van Amsterdam-West en de dienst is gratis.
Aanmelden voor de Geldcoach kan telefonisch; 020 72 31 150 of per email: infosdv@combiwel.nl

U kunt ook binnenlopen bij de Financiële Salon voor aanvragen van inkomensvoorzieningen en/of toeslagen, het invullen van ingewikkelde formulieren, het schrijven van een bezwaarschrift, het aanvragen van een uitkering en het doen van een belastingaangifte.

Indien nodig kunt u gebruik maken van een telefoon en computer. Als uw vraag te ingewikkeld is om binnen de Salon te behandelen, kan er een afspraak voor u worden gemaakt met een Sociaal raadsvrouw/man. Ook deze diensten zijn allemaal gratis.

Kijk voor meer informatie en inlooplocaties op Hulp en Advies van Combiwel.

Bel-ons-illu-ik-zoek-hulp-3-veiw